ADVIESRAPPORT AAN DE GEMEENTERAAD
Alkmaar,
10 februari 2005
Het college van B en W heeft de ‘Begeleidingsgroep
Westrand’ gevraagd advies te laten uitbrengen over het voornemen om een
discotheek te vestigen in de Westrand van Alkmaar.
Het planvoorstel is voorgelegd aan de ‘Subcommissie Discotheek’ van de
‘Begeleidingsgroep Westrand’ tegenwoordig ‘Begeleidingsgroep Discotheek
Westrand’
-
Geef een oordeel over het
door de ondernemer ingediende voorstel.
-
Geef
aan welke vormen van overlast te verwachten zijn en hoe die overlast kan worden
beperkt.
1.
Er is toestemming om op de voorgestelde locatie een discotheek te
bouwen.
2.
De
noodzaak en haalbaarheid van een discotheek zijn aangetoond.
3.
De omvang
van de discotheek en doelgroepen zijn helder en er is inzicht in de overlast.
4.
Er is een
uitgewerkt plan tegen overlast in de omgeving en omliggende buurten.
5.
De
veiligheid van de bezoekers wordt binnen en buiten de locatie (toestroomwegen)
gegarandeerd.
6.
De
betrokken organisaties en belanghebbenden participeren in de totstandkoming.
7.
De
ondernemer is bonafide en heeft een goed onderbouwd financieel plan (wet BIBOB).
Er is geen toestemming van de provincie voor een discotheek op het voormalige Claus Party House terrein. Bovenstaand terrein is in handen van derden waardoor de gemeente geen eisen kan stellen aan de exploitant.
De
ondernemer heeft geen gedegen marktonderzoek gedaan over de haalbaarheid van
een extra regionale discotheek. Ook de noodzaak voor een discotheek is niet
aangetoond.
Er
kon niet aangegeven worden hoe groot het complex zou worden (ongeveer een
voetbalveld) en welke doelgroepen verwacht worden. De voorgestelde
parkeeroplossing van circa 350 parkeerplaatsen voor tot 3.000 bezoekers
(Alkmaarsche Courant 24 maart 2005) in drie lagen onder de grond is niet reëel
en voldoet niet aan de 35-40% eis en vastgestelde uitgangspunten.
De
ondernemer had niet nagedacht over de veiligheid buiten haar grondgebied en
kon daarin geen enkele garantie bieden. Het betreft hier maatregelen tegen
onveiligheid, vernielingen, overlast, vandalisme, openbare dronkenschap en
drugsgebruik van bezoekers in de directe omgeving en in de omliggende
buurten.
Poortjes
detecteren geen drugs. Een pasjessysteem wordt als veiligheidsmaatregel
aangemerkt. Incidentele bezoekers krijgen een bezoekerspasje. Extern is de
beveiliging niet goed geregeld: Er is geen aandacht voor de onveilige fiets-
en brommerroutes van het centrum naar de discotheek en er is geen beleid
voor de toelatings- en sluitingstijden om overlast tegen te gaan.
De
betrokken bewonersorganisaties in Alkmaar-West, verenigd in de
OSA-Overleggroep Westrand, en de betrokken bewonersorganisaties in
Alkmaar-Noord waar de vraag voor een disco primair vandaan komt, zijn niet
betrokken bij de komst van de discotheek.
De OSA-Overlegroep Westrand heeft tevergeefs tot drie maal een verzoek tot
inspraak ingediend.
Een
ondernemingsplan kon niet getoond worden en ook een financiële onderbouwing
en bankgarantie ontbreken. Zij wilde niet aangeven waar zij haar investering
vandaan haalt.
Ondanks de futuristische presentatie was deze
inhoudelijk op geen enkele wijze goed onderbouwd. De ondernemer heeft connecties
bij de gemeente en gaf aan op verzoek van de gemeente een plan te hebben
ingediend. Wij vinden het vreemd dat dit plan, zoals het gepresenteerd is binnen
de Begeleidingsgroep Discotheek Westrand, door de selectiecriteria en
beoordeling van de gemeentelijke commissie gekomen is.
De provincie heeft aangegeven een discotheek in de
Westrand niet toe te staan waardoor niet tot een ander oordeel gekomen kan
worden dan dat aan de zoeklocatie voor een discotheek in de Westrand niet kan
worden voldaan. Daarnaast biedt het ingediende plan te weinig houvast om een reële
analyse te maken van eventuele gevolgen voor de omliggende buurten.
In het uitgebreide verslag, dat op te vragen is bij
het Comité Disco Westrand NEE!, zijn de genoemde bevindingen verder uitgewerkt.
Het
Comité Disco Westrand NEE! heeft het volgende advies:
Ø
Gedeputeerde
Staten hebben op 28 juni 2004 unaniem aangegeven een discotheek in het
uitsluitingsgebied van de Westrand niet toe te staan. Het advies is om niet
tegen beter weten in vast te houden aan deze zoeklocatie.
Ø
Toon
de noodzaak en behoefte van een regiodiscotheek aan middels een recent onderzoek
waarin ook de doelgroepen helder zijn.
Ø
Voer
een concurrentie-analyse uit om enerzijds de levensvatbaarheid in kaart te
brengen en anderzijds de bedreigingen voor door de gemeente gesubsidieerde
voorzieningen zoals de Vest helder te hebben.
Ø
Doe
onderzoek naar alle reële potentiële locaties: zoek binnen het stedelijke
gebied of binnen de zoekgebieden.
Ø
Betrek
naast de horeca ook alle betrokken bewonersorganisaties en jongerenorganisaties
bij een selectie van een (eventuele) locatie voor een discotheek.
Ø
Kies
een ondernemer of projectontwikkelaar als deze voldoet aan de opgestelde eisen.
Mocht
het college en de raadscommissie toch vasthouden aan deze locatie en deze
ondernemer, de Provincie haar uitspraak herroepen en het Streekplan wijzigen, de
plannen en ondernemer voldoen aan de criteria, dan kan pas onderhandeld worden
over implementatie, overlast en te nemen maatregelen. Dit uiteraard mede in
overleg met de betrokken buurten die verenigd zijn in de OSA-Overleggroep
Westrand.
Tevens
dient in dit geval de aangewezen locatie van de discotheek bij faillissement of
anderszins te vervallen in het oorspronkelijke bestemmingsplan, te weten Sport
en Recreatie, om ongewenste ontwikkelingen in de toekomst te voorkomen.
Comité Disco Westrand NEE!
Alkmaar 4 april 2005.
RSH <mei 2005>