Onderzoek Hogeschool InHolland: geen disco in Westrand
Studenten van InHolland hebben onderzocht
of het mogelijk is een discotheek te vestigen in de Westrand.
Na uitvoerig onderzoek bij de gemeente, provincie en raadpleging van alle
partijen zijn zij tot de conclusie gekomen dat het raadzaam is dat de gemeente
de zoeklocatie voor een discotheek in de Westrand staakt en op zoek gaat naar
een andere locatie.
Het is echter maar zeer de vraag of wethouder Van Vliet, die namens het college eindverantwoordelijk is voor een eventuele discotheek in de Westrand, deze raadgeving zal opvolgen....
Voorwoord
Binnen het
blok ‘Project Gemeente’ hebben wij, als MER-studenten, de rol van
analist/adviseur binnen de gemeente Alkmaar. Onze opdrachtgever was de gemeente
Alkmaar. Als ambtelijke werkgroep hebben wij, voor de ambtenaar die betrokken is
bij het probleem met de discotheek, deze beleidsnotitie opgesteld.
Wij willen
de volgende personen bedanken voor hun ondersteuning bij het maken van deze
beleidsnotitie:
We hebben
met veel plezier aan deze beleidsnotitie gewerkt.
Inhoudsopgave
2.2
Begeleidingsgroep Westrand
2.3
Overwogen vestigingsplaatsen
3.4
Geschikte middelen voor onderzoek naar locatie
De gemeente Alkmaar is al enkele jaren bezig met het
realiseerbaar maken van een discotheek in Alkmaar. Dit proces verloopt niet
zonder problemen en na verschillende discussies en overwegingen is men nog
steeds niet tot een besluit gekomen.
Wel zijn er al enige plaatsen overwogen waar mogelijk een
discotheek realiseerbaar is. Enkele van deze plaatsen zijn inmiddels afgewezen.
Deze beleidsnota beperkt zich tot de plaats ‘Westrand’. Westrand ligt, zoals
de naam zegt, in het westen van Alkmaar naast de schaatsbaan ‘de Meent’. De
gemeente vindt het terrein, waar vroeger Claus Party House gevestigd was, een
zeer geschikte locatie voor
een discotheek.
Het comité ‘Disco Westrand Nee!’ is opgericht door
inwoners van de gemeente Alkmaar op 22 januari 2004, willen geen discotheek in
de Westrand. In deze beleidsnota zijn de standpunten van zowel de gemeente
Alkmaar, als het comité ‘Disco Westrand Nee!’ onderzocht. De uitkomsten
hiervan zijn meegenomen in het eindoordeel. Na alle overwegingen en analyses is
er een aanbeveling gedaan of een discotheek in de Westrand realiseerbaar is.
De gemeente Alkmaar is op zoek naar
een geschikte locatie voor een discotheek. De gemeente is al een lange tijd
bezig om een disco in Alkmaar te realiseren, een uitgaansgelegenheid waar de
vraag onder jongeren in Alkmaar groot is. Er zijn een paar mogelijke locaties
door de gemeente en belanghebbenden genoemd. De verschillende opties waren bij
de Hoornse Vaart, het Kooimeerplaza (bij AZ stadion), Westrand (Olympiaweg), de
binnenstad van Alkmaar en de locatie bij de Vegro (bedrijventerrein Overstad).
De voorkeur van de gemeente Alkmaar gaat uit naar het realiseren van een
discotheek bij de Westrand. Het
college
denkt dat een discotheek mogelijk moet zijn op de plek waar vroeger bowling
Claus Party House heeft gestaan. Het comité ‘Disco Westrand Nee!’ denkt dat
het bestemmingsplan de vestiging van een disco daar in de weg staat.
Er zijn een aantal locaties in
Alkmaar die tot de mogelijkheid behoren voor de bouw van een discotheek. Het
probleem is dat er bij iedere locatie verschillende belangen spelen, zowel bij
de burgers als bij de gemeente en verschillende actiecomités. Om in de Westrand
te kunnen bouwen is het noodzakelijk dat het bestemmingsplan dat toelaat.
Volgens comité ‘Disco Westrand
Nee!’ laat het bestaande bestemmingsplan dit niet toe en ook de provincie
staat niet achter de keuze van de gemeente voor de Westrand.
Het probleem speelt zich af in de gemeente Alkmaar. Vooralsnog is het vooral een probleem voor de omgeving nabij de Westrand. Mocht het hier op termijn niet mogelijk zijn om een discotheek te realiseren, zal het probleem zich kunnen verplaatsen naar andere plaatsen binnen de gemeente. Dit is echter nog niet aan de orde. De partijen die een rol in deze kwestie spelen zijn: de gemeente Alkmaar, het comité ‘Disco Westrand Nee!’, mogelijke exploitanten en de provincie.
Er zijn verschillende partijen
waarmee, vóór het realiseren van een discotheek, rekening gehouden dient te
worden. De belangrijkste partijen zijn de bewoners rond de plek waar de
discotheek eventueel zou komen en de gemeente. Beide partijen zijn bang voor
verschillende problemen die zich kunnen voordoen bij de plaatsing van een
discotheek. Het grootste probleem is de kans op overlast. Een paar voorbeelden
van overlast zijn lawaai, extra verkeer,
vervuiling, vandalisme en drugshandel. Begeleidingsgroep Westrand, waarin
verschillende belangenorganisaties zitting hebben, wil de discotheek op een
andere locatie dan de nu geplande locatie.
Het doel van deze notitie is een antwoord te
geven op de vraag of de locatie Westrand geschikt is voor het realiseren van een
discotheek. Om hierop antwoord te kunnen geven is het belangrijk rekening te
houden met alle betrokkenen. De argumenten vóór en tegen de bouw van een
nieuwe discotheek die door de betreffende belangengroepen worden genoemd, dienen
te worden overwogen in de te nemen beslissing. Er wordt gestreefd naar een
ideale situatie, dit houdt in dat iedere belangengroep zich kan vinden in de
genomen beslissing
In hoofdstuk twee van de beleidsnotitie wordt besproken welke
handelingen er verricht zijn tot de aanpak van het probleem. De volgende punten
worden behandeld: denktank, begeleidingsgroep Westrand en de overwogen locaties
met de voor- en nadelen.
In 2003-2004 leidde mevrouw D. Koelemij[1]
een zogenoemde ‘Denktank’. Mevrouw Koelemij zet zich in voor een goede
discotheek in Alkmaar. Deze vorm van participatie had als doel de betrokkenen
inspraak te geven over de voorwaarden voor de eventuele discotheek.
Deze ‘Denktank’ heeft geresulteerd in de volgende
randvoorwaarden:
Deze ‘Denktank’ speelde een adviserende rol binnen deze
kwestie. De ‘Denktank’ wilde dat de randvoorwaarden aan de discolocatie
gekoppeld werden, maar de betrokken wethouder, Van Vliet, was van mening dat de
gemeente, exploitant en buurtbewoners samen het laatste woord hebben. Wel nam de
wethouder de voorwaarden mee als onderwerp van gesprek.
In 2005 heeft de gemeente Alkmaar de begeleidingsgroep
Westrand opgericht. In deze begeleidingsgroep nemen de volgende groepen plaats:
De gemeente heeft de afgelopen jaren een aantal
vestigingsplaatsen onderzocht. Deze plaatsen zijn getoetst aan de
randvoorwaarden, die gesteld zijn aan de discotheek[2].
De hierop volgende locaties zijn onderzocht: Hoornse Vaart, Overstad,
Kooimeerplaza en Westrand. In bijlage 2
is een schema opgenomen waar verschillende eigenschappen per locatie zijn
opgesteld.
D66 en PVDA zijn grote voorstanders voor de locatie Hoornse
Vaart. Deze plek heeft een grote bereikbaarheid; er zijn verschillende
fietsroutes, hoge mate van parkeerfaciliteiten en treinstation op loopafstand.
Vanwege de verschillende toegangswegen wordt de kans op overlast verkleind. De
veiligheid wordt gewaarborgd door de aanwezige sociale controle. Tegenstanders
van deze locatie zijn de leden van Alkmaarse Molenstichting.
Deze stichting vreest bij een groot uitgaanscentrum voor overlast, in de vorm
van lawaai, drugshandel,
extra verkeer, vervuiling en vandalisme.
Een andere plaats die de gemeente onderzocht heeft is
Overstad. Op het braakliggende terrein van de Vegro zou een discotheek een
mogelijke optie kunnen zijn. Dit plan is inmiddels verworpen, alleen PVDA is nog
voorstander van deze locatie. Hiervoor bestaan de volgende argumenten:
Kooimeerplaza is een veilige locatie, het heeft goede aan- en
afvoerwegen en veel van de benodigde voorzieningen zijn aanwezig. Het nadeel is
dat het niet centraal in de stad ligt.
De eigenaar van Kooimeerplaza was eerst tegen de komst van
een discotheek, maar heeft zijn mening sinds kort bijgesteld.
De partijen die de discotheek op de deze locatie willen
realiseren zijn: Leefbaar Alkmaar en GroenLinks.
De meest actuele locatie is de Westrand. Op het afgebrande
terrein van Claus Party House, met de daaraan grenzende gemeentegrond, is een
discotheek mogelijk. Voorstanders voor deze locatie zijn OPA, CDA, SP en VVD.
Deze locatie biedt vele voordelen, namelijk:
Tegenover deze voordelen bestaan enkele bezwaren/nadelen:
De actoren die een rol spelen zijn:
In het 'Ontwikkelingsbeeld Noord-HoIland Noord' van de
provincie is vastgelegd dat de Westrand, uitgezonderd het 'Techno-Park',
zogenaamd 'uitsluitingsgebied' is voor nieuwe stedelijke ontwikkelingen zoals
kantoren, horeca of bioscopen.
Er bestaat een uitzonderingsregel die een discotheek mogelijk
maakt. Met de 'in de plaats stellingsregel' is het toegestaan een stedelijke
activiteit te beginnen op een plaats waar daarvoor een dergelijke activiteit al
bestond. Hiertegenover bestaat het bezwaar dat in het bestemmingsplan is
vastgelegd dat Claus Party House een sportvoorziening met restaurant vergunning
is. Hierdoor kan zonder wijziging in het bestemmingsplan geen horeca instelling
gevestigd worden. In bijlage 1 zijn de
juridische kanttekeningen nader uitgewerkt.
Westrand
De
omgeving van een nieuw te bouwen discotheek speelt een belangrijke rol. Er zijn
allerlei factoren waar rekening mee gehouden dient te worden, alvorens te kunnen
starten met de bouw. De belangrijkste factoren die een rol spelen in de omgeving
rondom de Westrand zijn.
Kooimeerplaza
Bij de omgeving Kooimeerplaza zijn een aantal positieve en
negatieve omgevingsfactoren. Zo is de bereikbaarheid van het Kooimeerplaza een
positieve omgevingsfactor, dit vanwege het feit dat AZ haar voetbalstadion er
plaatst, er voldoende fietspaden en nieuwe rotondes zijn. Wat ook voordelig is,
is dat het een plaats is waar weinig omstanders wonen, wat de overlast zal
verminderen.
Een nadelige omgevingsfactor is dat er een voetbalstadion
vlakbij de plaats van bestemming staat. Dit zou het doelwit kunnen zijn van
vandalisme.
Er zijn verschillende middelen die kunnen worden ingezet om
het probleem met de discotheek op te kunnen lossen. Er kan een enquête onder de
bewoners van Alkmaar worden gehouden. Hierbij kan gevraagd worden welke locatie
men het meest wenselijk vindt voor een discotheek. Er kan van te voren worden
aangegeven uit welke opties er gekozen kan worden. Hierdoor krijg je een beeld
van wat de burgers van deze kwestie vinden en de uitkomst van de enquête
meenemen in het eindoordeel.
Verder kan er een analyse worden gemaakt voor elk van de
plaatsen die in aanmerking komen voor de discotheek. Dit kan door een extern
bureau, dat objectief is, gedaan worden. Uit deze analyse kan duidelijk worden
welke plaats het meest geschikt is. In combinatie met de enquête kan worden
bekeken naar welke plaats de voorkeur uitgaat.
In het verleden zijn al verschillende bijeenkomsten
georganiseerd voor alle belangengroepen. Het is belangrijk om dit in de toekomst
te blijven doen. Zo kan er gediscussieerd worden over de verschillende plaatsen
die in aanmerking komen en misschien komen er nieuwe ideeën naar voren. Als
alle belangengroepen hierbij aanwezig zijn, kan de situatie vanuit ieders
perspectief bekeken worden.
Ook kunnen er bemiddelaars worden ingezet, als de
verschillende groepen niet tot een overeenkomst kunnen komen. Dit is pas nuttig
als de locatie wel bekend is, maar er geen overeenstemming bereikt kan worden
over de voorwaarden die elke belanghebbende partij heeft.
De discotheek op zich, op welke plaats ook, zal de gemeente geen geld kosten. Deze kosten worden gemaakt door de exploitant. De gemeente moet wel zorgen voor de benodigde vergunningen. En daarbij proberen de exploitant de ruimte te geven die hij nodig heeft om het project te realiseren. Dit wel binnen de van te voren bepaalde grenzen.
Er zijn inmiddels al kosten gemaakt door de gemeente rondom
dit project. Deze kosten bestaan vooral uit de loonkosten voor de ambtena(a)r(en)
die met dit project zijn belast en de al gegeven
voorlichtingsavonden/bijeenkomsten. Deze voorlichtingsavonden zullen in de
toekomst vaker worden gehouden, omdat dit van groot belang is voor de
participatie. De kosten hiervoor zullen door de gemeente worden betaald.
Daarnaast zullen er nog andere kosten bijkomen. Zo zal, als
hiervoor wordt gekozen, een enquête geld kosten. Tevens zal een eventuele
bemiddelaar geld kosten. Als er een onderzoek wordt ingesteld door een
onafhankelijk bureau, zal deze ook door de gemeente worden betaald.
Er zijn wel andere kosten die worden gemaakt door de gemeente
die met de discotheek te maken hebben. Gedacht wordt aan kosten die worden
gemaakt voor het inzetten van extra politietoezicht als de bouw eenmaal
gerealiseerd is.
De grond op de plaats van de Westrand is gedeeltelijk
eigendom van de gemeente. Bij verkoop hiervan, zullen de baten van de gemeente
stijgen. De gemeente zal de grond niet onder de marktwaarde verkopen. Bijkomend
effect is dat bij een vestiging van een discotheek de gemeente meer aan
omzetbelasting zal ontvangen. Tevens ontvangt de gemeente ook een percentage van
de entreegelden, waterschapsbelasting, afvalrechten en rioolrechten.
Het resultaat van alle bevindingen
is dat het verstandig is als de gemeente Alkmaar op zoek gaat naar een andere
locatie in de regio Alkmaar. De feiten wijzen uit dat locatie Westrand niet aan
de voorwaarden kan voldoen[3]
om daar een discotheek te kunnen realiseren. De gemeente geeft zelf aan dat een
verandering van het bestemmingsplan een oplossing zal zijn om wel te mogen
bouwen. Dit omdat het gebied verstedelijkt grond wordt en geen
uitsluitingsgebied (nu is de grond bestemd voor sport en recreatie) meer is. De
provincie zal een verandering in het bestemmingplan om de redenen die de
gemeente aanvoert niet goedkeuren.
Een aanbeveling is dat de gemeente
zich richt op een andere locatie dan de Westrand. De locatie Kooimeer (AZ
stadion) behoort tot de mogelijkheden en is door de gemeente, tot op heden, nog
niet onderzocht. Bedrijventerrein
Bergermeer beter bekend als het Techno Park behoort ook tot de mogelijkheden,
want daar is verstedelijking toegestaan. Ook de nieuwe HAL
discotheek die gebouwd gaat worden zou in de bestaande behoefte kunnen voorzien.
Dit zou wel betekenen dat de gemeente Alkmaar niet haar eigen discotheek krijgt.
Bron |
Relevantie |
http://www.ikwileendisco.nl/welcome.php3?module=&category=
1012907660&PHPSESSID=15bbd149cd7fa59424b7161d35baf1b3 |
§ 2.1 |
http://www.noord-holland.nl/thema/wonen/Streekplannen/Bestemmingsplannen/index.asp
|
§
3.1 |
http://www.alkmaar.nl/gemeente/webcms/site/gemeente
bestuur/bw/besluitenlijst/2005/files/659.pdf |
§
3.3 |
http://www.geestmolen.nl/Discotheek/Officieel/NaarDisco.html
|
§
3.1 |
Contactpersonen
Bijlagen
Inhoudsopgave
3. Richtlijnen en uitgangspunten
5. Interview projectbegeleider
Wat zijn de juridische
kanttekeningen bij dit probleem?
Streekplan
De provincie erkent de waarde van de unieke historische
landelijke vergezichten in het gebied. Er gaan dan ook steeds meer stemmen op om
het gebied als beschermd cultuurgoed te behouden.
In het 'Ontwikkelingsbeeld Noord-Holland Noord' van de
provincie is dan ook vastgelegd dat de Westrand, uitgezonderd het 'Techno-Park',
zogenaamd 'uitsluitingsgebied' is voor nieuwe stedelijke ontwikkelingen zoals
kantoren, horeca of bioscopen. Er zijn toch mogelijkheden om een disco te
plaatsen, maar dan moet er aan de volgende eisen worden voldaan:
1.
De discotheek is regionaal van
groot maatschappelijk belang.
Er
komt een grote regionale discotheek tegen de Alkmaarsche grens aan: ‘De
Waerdse Tempel’, die in de primaire behoefte voor een discotheek voor de
Alkmaarse inwoners voorziet. De aangewezen locatie in de Westrand ligt even ver
van de doelgroep in Alkmaar Noord af dan de locatie van ‘De Waerdse Tempel’.
De
wens blijft echter dat Alkmaar zelf een grote (regionale) discotheek wil
bezitten.
2.
De discotheek kan niet elders
plaatsvinden.
Er
zijn geschikte locaties elders in stedelijke gebieden zoals Kooimeerplaza en
Boekelemeer. Ook is er een geschikte locatie in het zoekgebied ‘Vronermeer
Noord’.
3.
De komst van een discotheek is
‘onvermijdelijk’.
Een
discotheek in het uitsluitinggebied van de Westrand is onvermijdelijk. Dit is
niet hard te maken omdat er ook andere mogelijkheden zijn. Zo kan men afzien van
de zoeklocatie voor de discotheek in de Westrand en zoeken in gebieden zoals
hierboven genoemd.
4.
Er zijn compenserende maatregelen
(groen voor rood) mogelijk.
Dit
is in feite afbreken van stedelijke voorzieningen in de Westrand om een
discotheek mogelijk te maken. Dit houdt sloop in van bijvoorbeeld kantoren of
huizen in het uitsluitingsgebied van de Westrand. Dit is de 'in de plaats
stellingsregel'.
Wijziging Bestemmingsplan
Om op de grond van Claus Party House te bouwen dient het
bestemmingsplan gewijzigd te worden. Omdat Claus Party House een
sportvoorziening met restaurant vergunning was, waardoor zonder wijziging van
het bestemmingsplan geen horeca instelling gevestigd kan worden.
Het college van Burgemeester en Wethouders of de gemeenteraad
heeft de bevoegdheid om het bestemmingsplan te wijzigen (art. 11 WRO).
Hiervoor gelden enkele bezwaren, namelijk:
Criterium |
Hoornse vaart |
Overstad |
Kooimeer Plaza |
Westrand |
Opmerkingen |
Ontwikkelingskansen |
0 |
- |
0 |
0 |
|
Relatie
met gemeentelijk beleid |
- |
- |
0* |
+ |
*afhankelijk
van thema. |
Looproutes |
- |
- |
- |
+ |
|
Afhankelijkheid
planontwikkeling |
0 |
0 |
+ |
+ |
|
Bereikbaarheid |
+ |
+ |
+ |
+ |
|
Parkeren |
+ |
+ |
+ |
+ |
|
Bruisende
Binnenstad |
- |
+ |
- |
- |
|
Nabijheid
woningbouw |
0 |
- |
+ |
+ |
|
Sociale
veiligheid routes |
+ |
+ |
- |
- |
|
Openbaar
vervoer |
+ |
0 |
0 |
- |
|
Bijdrage
economische groei |
0 |
+ |
+ |
0 |
|
Eigendom |
- |
+ |
- |
+ |
|
Politiek draagvlak |
D66 en PVDA |
PVDA |
Leefbaar
Alkmaar en GL |
OPA,
CDA, SP en VVD |
|
Nadere toelichting per
locatie
Hoornse Vaart
D66 en PVDA zijn grote voorstanders voor de locatie Hoornse
Vaart. Deze plek heeft een grote bereikbaarheid; er zijn verschillende
fietsroutes, hoge mate van parkeerfaciliteiten en treinstation op loopafstand.
Vanwege de verschillende toegangswegen wordt de kans op overlast verkleind. De
veiligheid wordt gewaarborgd door de aanwezige sociale controle. Tegenstanders
van deze locatie zijn de leden van Alkmaarse Molenstichting.
Deze stichting vreest bij een groot uitgaanscentrum voor overlast, in de vorm
van lawaai, drugshandel,
extra verkeer, vervuiling en vandalisme.
Overstad
Een mogelijke optie die de gemeente onderzocht heeft, is
Overstad. Op het braakliggende terrein van de Vegro zou een discotheek een
mogelijke optie kunnen zijn. Dit plan is inmiddels verworpen, alleen PVDA is nog
voorstander van deze locatie. Hiervoor bestaan de volgende argumenten:
Kooimeerplaza
Kooimeerplaza is een veilige locatie, het heeft goede aan- en
afvoerwegen en veel van de benodigde voorzieningen zijn aanwezig. Het nadeel is
dat het niet centraal in de stad ligt.
De eigenaar van Kooimeerplaza was eerst tegen de komst van
een discotheek, maar heeft zijn mening sinds kort bijgesteld.
De partijen die de discotheek op de deze locatie willen
realiseren zijn: Leefbaar Alkmaar en GroenLinks.
Westrand
De meest actuele locatie is de Westrand. Op het afgebrande
terrein van Party House met de daaraan grenzende gemeentegrond is een discotheek
mogelijk. Voorstanders voor deze locatie zijn OPA, CDA, SP en VVD. De grootste
partijen in de gemeente Alkmaar zijn OPA, CDA en PVDA en daarom heeft deze
locatie het meeste draagvlak binnen de politiek.
Verder biedt deze locatie vele voordelen, namelijk:
Tegenover deze voordelen bestaan enkele bezwaren/nadelen:
Bedrijfsconcept:
•
Een discotheek met een maximum van ca. 1.500 bezoekers.
•
Er wordt uitgegaan van minimaal 2 zalen.
•
De voorziening moet diverse doelgroepen bedienen, zowel wat betreft
leeftijd als culturele achtergrond.
•
De voorziening moet aanvullend zijn op het bestaande uitgaansaanbod in de
stad.
•
De voorziening mag geen dubbels vertonen met het aanbod in de
gemeentelijke wijkcentra.
•
Een multifunctioneel horecacomplex met een combinatie van dag-, avond-,
en nachthoreca is toegestaan.
•
De voorkeur gaat uit naar een multifunctioneel uitgaans- en
recreatiecentrum. Te denken valt aan een combinatie met conferentieruimten,
muziekpodium, oefenruimtes, restaurant, zaalverhuur, partycentrum,
cursusruimtes, e.d.
Vastgoedexploitatie:
•
Er zal geen gemeentelijke subsidie worden verstrekt.
•
Kandidaat moet een ondernemingsplan overleggen.
•
De kandidaat dient aan de hand van een marktonderzoek aan te tonen dat er
een toekomst is voor de beoogde voorziening.
Grondkosten:
•
De gemeente verkoopt geen grond beneden de kostprijs.
•
Er wordt een prijs per m2 grond gehanteerd uitgaande van de
marktwaarde (bepaald door bestemming, maximaal mogelijke bouwhoogte en
bebouwingspercentage).
•
Erfpacht is mogelijk. De basis van de berekening is de grondwaarde.
Locatie:
•
Westrand is door gemeenteraad aangewezen als zoekgebied.
•
Binnen dit zoekgebied is gezocht naar geschikte locaties.
•
Die locaties moeten passen binnen de hoofdopzet van de westrand.
•
De locatie voor de discotheek moet gevonden worden binnen het deelgebied
met stedelijke functies (sport, bedrijven, enz).
•
De percelen A, B en F worden in principe geschikt geacht (kaartje ter
inzage gelegd).
•
Het programma dat een exploitant wil realiseren bepaalt de benodigde
terreinomvang.
•
De maximale bouwhoogte is 12 meter.
•
Parkeren dient plaats te vinden op eigen terrein. Inpandig of aan het oog
onttrokken.
Bereikbaarheid:
•
Locatie moet goed ontsloten zijn voor auto’s en (brom)fietsers.
•
Goede bereikbaarheid voor hulpdiensten.
•
Aandacht voor sociale veiligheid.
•
Toegang locatie moet afsluitbaar zijn.
•
Parkeren op eigen terrein om ongewenste uitwaaiering van bezoekers tegen
te gaan.
•
Parkeergebied afsluitbaar en daarmee controleerbaar.
•
Het benodigde aantal parkeerplaatsen is afhankelijk van de aard en omvang
van de te realiseren voorziening.
•
Voor een discotheek van 1.500 bezoekers zijn ca. 350 parkeerplaatsen
noodzakelijk.
•
Stallingvoorzieningen voor (brom)fietsen.
•
Openbaar vervoer op loopafstand.
•
Minimaal 5 taxistandplaatsen.
Veiligheid
en openbare orde:
•
Screening exploitant (toepassing Bibob).
•
Het moet een voorziening zijn die veilig is.
•
Overlast beperken en veiligheid garanderen.
•
Tegengaan vandalisme.
•
Opstellen beveiligingsplan is verplicht.
•
Deurbeleid.
•
Pasjessysteem.
•
Gedragscode.
•
Opleiding personeel.
•
Videobewaking.
•
Gastenregistratie.
•
Verblijfsverbod bij misdraging.
•
Vervoerregeling.
•
Terreinafsluiting.
•
Sluitingstijdenregime.
•
Actief drugspreventiebeleid.
•
Bedrijfshulpverlening.
•
Regelmatig overleg politie en hulpdiensten.
Kwaliteitseisen
gebouw:
•
Veiligheid.
•
Het gebouw dient te voldoen aan door de gemeente te stellen
stedenbouwkundige en architectonische randvoorwaarden.
•
Duurzaam bouwen.
•
Bijzondere architectuur.
•
Geen geluid naar buiten.
•
Aandacht voor geluidsoverdracht via de grond.
•
Toegankelijk voor gehandicapten.
Gemeente stelt locatiekeuze discotheek vast
(Noordhollands Dagblad,
Alkmaarsche Courant, 8 oktober 2003)
Het college van Alkmaar heeft de notitie 'locatiekeuze
discotheek' vastgesteld. Inzet is de bouw van een nieuwe uitgaansgelegenheid
in Alkmaar. Er zijn twee mogelijke locaties geopperd: Overstad en de westrand
van Alkmaar. "Hoewel in het collegeprogramma nog een voorkeur werd
uitgesproken voor de locatie Overstad, heeft het college nu een voorkeur voor
een locatie aan de westrand op basis van de mogelijkheid daar een voorziening
voor 1.500 bezoekers te realiseren", zo wordt toegelicht.
De discussie over de mogelijke vestiging van een
discotheek in Alkmaar is al jaren gaande. In het collegeprogramma 2002-2006
hebben de politieke partijen vastgelegd dat besluitvorming over de
vestigingsmogelijkheden van een discotheek op Overstad voorbereid moest
worden. Mocht dit niet lukken dan diende er een alternatieve locatie
aangewezen te worden.
De politiek heeft toen besloten de voor- en nadelen
van de locatie Overstad te onderzoeken, maar tegelijkertijd een tweede gebied
mee te nemen in dit onderzoek. Hierbij is de keuze gevallen op de westrand,
vanwege de beschikbare ruimte, maar ook omdat vanuit de markt interesse is
getoond voor verschillende locaties in dit gebied.
De gemeente beargumenteert:
"Op basis van diverse criteria is een
vergelijking gemaakt tussen de beide locaties. Voorbeelden van de criteria
zijn de relaties met gemeentelijk beleid, bereikbaarheid, parkeren, openbaar
vervoer, nabijheid woningbouw en de bijdrage aan de (economische) ontwikkeling
van Alkmaar.
Op de westrand zijn verschillende locaties voor een
discotheek beschikbaar en past een dergelijke voorziening bij de huidige
grootschalige recreatieve voorzieningen. Bovendien is het ontbreken van
woningen in de nabijheid van de verschillende locaties in de westrand een
belangrijk pluspunt.
In de afweging van het college is ook meegenomen dat
het maatschappelijk draagvlak voor een discotheek in Overstad niet groot is en
dat het realiseren van een discotheek in Overstad afhankelijk zou zijn van de
totale ontwikkelingen in dit gebied. Op een locatie aan de westrand kan een
discotheek zelfstandig gerealiseerd worden."
Hoe gaat het nu verder?
Het voorstel wordt ter bespreking voorgelegd aan de
commissie Stedelijke Ontwikkeling en Beheer, dan wordt het balletje weer
teruggespeeld naar de gemeenteraad, die een besluit zal nemen. Dan is het
wachten op personen of instellingen die geld willen steken in de nieuwe
danceclub.
>>>>
Westrand ook keus
politiek voor disco
(Noordhollands Dagblad,
Alkmaarse Courrant, Donderdag 30 oktober 2004)
Van onze verslaggever
ALKMAAR- Het wordt de Westrand. Wie in Alkmaar een discotheek
wil beginnen kan bellen met wethouder Cor van Vliet en dan valt er te praten
over een plek aan of bij de Olympiaweg. Telefoontjes van potentiële
exploitanten krijgt hij trouwens al genoeg. Vier in de afgelopen dagen,
vertelde Van Vliet gisteren de commissie stedelijke ontwikkeling, die de keuze
voor de Westrand met mitsen en maren accepteerde.
Nog het meest opvallend was de harde botsing van de
PvdA-wethouder met uitgerekend de eigen PvdA-fractie. Die partij, en vooral
fractievoorzitter Daniëlle Koelemij, probeert al jaren gedaan te krijgen dat
er in elk geval een plek voor een discotheek komt. Het afgelopen jaar leidde
ze de Discodenktank, waar iedereen die wilde kon praten over de voorwaarden
waaraan een disco moet voldoen.
De 'randvoorwaarden' die dit heeft opgeleverd, legde Koelemij
keihard op tafel: ruimere openingstijden en goede beveiliging met een
pasjessysteem zijn nodig. Zo ook een capaciteit van 1500 bezoekers, maar
mogelijk meer om bijvoorbeeld veiligheid en bereikbaarheid te kunnen betalen.
En het moet een multifunctioneel gebouw zijn 'voor jong en oud'.
Koelemij wilde van de wethouder de harde uitspraak dat die
vier randvoorwaarden gekoppeld worden aan een discolocatie. Maar Van Vliet kon
het zo hard niet maken, vond hij. Bezoekersaantal en sluitingstijd zijn zaken
waarin (na overleg met ondernemer en buurtbewoners) de gemeenteraad zelf het
laatste woord heeft. En hij stelde dat je een ondernemer niet kunt dwingen een
multifunctioneel gebouw neer te zetten.
Het leidde tot een harde confrontatie. De PvdA vertikte het
om een keuze uit te spreken voor een plek. ,,Voorzitter, ik wil een uitspraak
van de PvdA'', eiste Van Vliet. Vanaf de publieke tribune klonk verontwaardigd
geroezemoes.
De Westvleugel draagt wel iets van een compromis in zich.
Eigenlijk waren alle fracties (behalve de PvdA, leek het) blij dat de locatie
Overstad is afgeserveerd. Leefbaar Alkmaar en GroenLinks lonken nog steeds
naar Kooimeerplaza. AZ-voorzitter Scheringa wil dat nú misschien niet, maar
gezien de ontwikkelingen kan dat best veranderen, dachten die partijen.
D66 droomt nog steeds over de plek bij de Hoornsevaart en
OPA, CDA, SP en VVD kunnen zonder veel voorbehoud leven met de Westrand. Zij
het dat wel aandacht gevraagd wordt voor de buurt. Want die voelt zich nu
geheel overdonderd, aldus de voorzitter Rens Kleverlaan van de
bewonersvereniging Geestmolen. De bewoners vrezen de lallende discogangers in
hun buurt, die - vinden zij - toch al overbelast is met voorzieningen. En het
stoort Kleverlaan vreselijk dat het college pas wil komen praten als een
exploitant gevonden is.
Van Vliet: ,,Als er een plek en een ondernemer is, is er voor
iedereen volop de gelegenheid zijn zegje te doen.'' Een plek in de Westvleugel
staat niet vast. Het kan particuliere grond zijn of van de gemeente. De
wethouder wacht serieuze gegadigden af, zo liet hij weten.
Datum
: 11 maart 2005
Geïnterviewde: De heer Dekkers (projectbegeleider Discotheek
Westrand)
Afnemers
: Leon Melchers en Herman Schipper
Uit het interview met Dhr. Dekkers zijn de volgende punten en
bevindingen naar voren gekomen:
De Raad heeft gezegd dat de Westrand de beste locatie als
zoekgebied voor de discotheek is. Dus moest het college zoeken binnen de
Westrand naar beste plek. Als deze gevonden werd, werd de plek voorgelegd en dan
kon daar een besluit over genomen worden.
De zoektocht is voldaan, er zijn een aantal locaties tegen elkaar afgewogen
tegen verschillende uitgangspunten die geformuleerd zijn door de Raad. Beste
locatie bleek bij de Olympiaweg (oude Claus Party House).
Daarna is er een werkgroep gevormd, zodat het vanuit
verschillende oogpunten kon worden bekeken (verkeer, politie, ruimtelijke
ordening etc.). Daar is de plaats van Claus Party House uitgekomen.
In het verleden zijn er ondernemers geweest om discotheek in
Alkmaar te realiseren. Na de formulering van de uitgangspunten, is er geïnformeerd
bij de ondernemers of deze nog geïnteresseerd waren. Dat bleek het geval, er is
uiteindelijk één ondernemer overgebleven.
Er is een begeleidingsgroep gevormd voor gehele Westrand,
onderdeel daarvan zijn: volkstuinders, bewoners, mensen van sportorganisaties,
milieuorganisaties, kortom van alles iets.
Toen de plaats van de discotheek bij de Westrand speelde, is de
begeleidingsgroep geadviseerd en er zijn twee clubs toegevoegd te weten: JARA
(jongerenadviesraad) en comité ‘disco Westrand Nee!’.
Afgelopen maandag (7 maart) is de groep voor het eerst bij elkaar gekomen, en
daar is alleen gesproken over spelregels en niet over de inhoud van het
probleem.
Hoe gaan we het doen, hoe stellen we het advies op, wie schrijft het advies, wat
gaan we doen als we het onderling niet eens worden, hoe vaak komen we bij elkaar
en wat gaat er met het advies gebeuren, waren de onderwerpen die hier speelden.
In de tweede bijeenkomst zal er meer over de inhoud gesproken
worden. Dan komt ook de ondernemer met zijn ideeën en worden er uitgangspunten
besproken.
In de 3e bijeenkomst, zonder de gemeente en de
ondernemers, wordt er een mening op papier gezet. Deze mening wordt samengevoegd
met de uitkomst van het onderzoek (dat door het B&W is opgedragen). Het
uiteindelijke advies van de begeleidingsgroep gaat naar de raadscommissie. Als
de raadscommissie het een goed plan vindt, dan gaat de ondernemer een bouwplan
opzetten. Het kan eerder worden afgewezen, bijvoorbeeld omdat ze er niets in
zien.
Westrand kan eigenlijk niet doorgaan, uitgaande van de
onderlinge mails die wij van Dhr. Binnendijk hebben ontvangen. Wij refereren
hierbij aan het NHD van 3 februari 2005 waarin staat dat door de HAL discotheek
in Heerhugowaard (de Waerdse Tempel), de laatste mogelijkheid, om met behulp van
uitzonderingsclausules een discotheek in de Westrand te bouwen, komt te
vervallen.
Dhr. Dekkers is het hier niet mee eens. De tegenstanders hebben geroepen dat het
niet meer nodig is vanwege discotheek in Heerhugowaard.
Het één sluit het ander niet uit. De realisatie van de
discotheek kan evengoed doorgaan als er aan de eisen wordt voldaan. Het
bestemmingsplan laat een discotheek nu niet toe, maar kan volgens dhr. Dekkers
gemakkelijk gewijzigd worden. Daar zijn ook spelregels voor, en daar kunnen de
burgers ook bezwaar/beroep tegen aan tekenen, maar de provincie is degene die
uiteindelijk beslist. Het AZ-stadion in de Kooimeerplaza is ook gekomen door een
wijziging in het bestemmingsplan.
Het maken van een bestemmingsplan kan niet zonder goedkeuring
van het streekplan. Als het bestemmingsplan niet past in het streekplan keurt de
provincie het niet goed. Comité ‘Disco Westrand Nee!’ heeft gezegd dat het
niet in het streekplan past, maar dhr. Dekkers heeft gezegd dat het wel kan,
mits er de juiste procedure voor wordt gevolgd.
Een discotheek is mogelijk in het streekplan, mits het aan
een aantal voorwaarden voldoet.
De provincie kijkt er heel genuanceerd naar, er zal dus eerst
een goed plan moeten komen. Ze kunnen pas een oordeel geven als er een plan
ligt.
De Kooimeerplaza, is volgens dhr. Dekkers, eigenlijk geen
optie, omdat de Westrand eerste keus blijft. Het is alsnog een mogelijkheid om
bij Kooimeerplaza een discotheek te plaatsen, dat is de plek waar de overlast zo
min mogelijk is. De ondernemer moet het ook goedkeuren, daarmee wordt gedoeld op
veiligheid/openingstijden. Als de discotheek er toch komt, moet de overlast zo
min mogelijk blijven.
De plek die gekozen is, daar is de aantasting van de overgang
van stad naar buitengebied het
minst. Dat heeft meegewogen voor de keuze van de Westrand.
Er zijn in Westrand gebieden waar gemeente niet aankomt, deze
gebieden blijven ook groen.
De Waerdse Tempel, een discotheek in Heerhugowaard, die komt
er zeker. Het comité ‘Disco Westrand Nee!’ wil dat de gemeente een
discotheek plaatst in de Kooimeerplaza. De bewoners vrezen voor de stroom van
jongeren van de stad naar de discotheek gaan. Maar er zijn meerdere wegen die
naar de discotheek leiden, dus de bewoners hebben daar volgens dhr. Dekkers
weinig last. De tegenargumenten wil hij verkrijgen via de begeleidingsgroep. Ze
proberen het hindereffect zo min mogelijk te houden.
Corien Dijkstra is projectbegeleider van project Westrand.
Begeleidingsgroep:
Huub Kolen (onafhankelijke voorzitter)
Discotheek Westrand Nee
Jongerenadviesraad (JARA)
Volkstuinders
Bewonersvereniging uit Westrand zelf
Stichting uit Bergen
Datum
: 15-03-2005
Geïnterviewde: Mevr. Renate Heijstra
Afnemers
: Leon Melchers en Herman Schipper
Uit het interview met mevr. Heijstra zijn de volgende punten
en bevindingen naar voren gekomen:
Het comité is vooral tegen de disco, omdat het bang is voor
de overlast die de realisering van de discotheek met zich meebrengt.
De
provincie heeft de plannen van de gemeente Alkmaar om in de westrand een disco
te bouwen afgekeurd. Alles wat ten westen is van de N9 ligt uitsluitingsgebied
(staat in het streekplan). De No Go voor de Westrand staat zwart op wit.
Gedeputeerde Staten staan hier ook achter.
Het bestemmingsplan is moeilijk te veranderen. In het
bestemmingsplan staat dat het gebied bestemd is voor sport en recreatie en niet
voor verstedelijking.
Als het bestemmingsplan gewijzigd zal worden, dan zal ook het
streekplan veranderd moeten worden, maar dat gebeurd alleen in uitzonderlijke
gevallen en als er goede argumenten zijn. De voorwaarden zijn: het is
onontkoombaar dat daar een disco komt, compenserende maatregelen (groen
voorzieningen voor rood (stedelijke) voorzieningen), geen enkele andere locatie
in de omgeving is geschikt en hoge maatschappelijke noodzaak.
Alleen
als de gemeente aan deze voorwaarden zal voldoen kunnen er stedelijke
voorzieningen in een uitsluitingsgebied komen. De gemeente zal hier
waarschijnlijk niet aan kunnen voldoen.
De HAL discotheek, die dit jaar wordt gebouwd, vervult al de
behoefte voor de Alkmaarse jeugd. Dit betekent wel de gemeente Alkmaar geen
eigen disco krijgt.
Er zijn nu ongeveer 2000 mensen tegen de bouw van de disco op
de Westrand. Deze mensen zijn niet betrokken bij het overleg voor de bouw
daarvan.
Als de gemeente voor een wijziging of ontheffing van het
bestemmingsplan bij de provincie komen zal de gemeente met de neus op de feiten
worden gedrukt.
De raad zelf heeft nog geen beslissing genomen en nee kunnen
zeggen, omdat de wethouder nog geen uitgewerkt plan heeft voorgelegd. De
wethouder gaat verder met het onderzoeken van de Westrand, omdat die nog niets
voor heeft moeten leggen van de raad.
De gemeente probeert met pressie en lobbyen bij de provincie
toch toestemming te krijgen voor ontheffing voor een disco.
Kooimeerplaza is een goed alternatief, het heeft 5000m2
voor horecabestemmingen. De afvoer van wegen zijn goed en er zijn minder
omwonenden. Dit in tegenstelling tot de Westrand, want daar is de af- en toevoer
niet goed, onveilig, geen sociale controle, wonen meer mensen omheen en veel
donkere plekken.
De wethouder probeert het er nog steeds om de disco erdoor te
drukken. Wethouder Van Vliet is er al jaren mee bezig en het staat ook in zijn
partijprogramma dat ze dit jaar nog een disco gaan realiseren. Het lijkt dus een
prestige strijd te gaan worden.
De locatie waar voorheen Claus Party House stond was volgens
de wethouder al verstedelijkt gebied, maar dat is niet waar. De grond was
bestemd voor sport en recreatie en bowlen valt daar ook onder. Ook had Claus
Party House een horeca vergunning en moest het pand om 0:00 dicht zijn. De
discotheek, die om 6:00 zal sluiten, is geen sport en recreatie voorziening.
Comité ‘Disco Westrand Nee!’
bestaat uit 6 leden en heeft in de nabije omgeving van de Westrand veel
aanhangers.
RSH <juni 2005>